تلفن: 09122613505

فرق روانشناس و روانکاو در چیست؟

وقتی نوبت به جستجوی کمک برای مسائل مربوط به سلامت روان یا رشد شخصی می رسد، درک اینکه کدام تخصص با مشکل ما تطابق دارد، سخت است. این موضوع طبیعی است چون ما اطلاعی از طبقه بندی تخصص های مرتبط با حوزه سلامت روان نداریم و از طرفی در جستجوی شخصی هستیم که بتواند بدون فوت وقت و از دست دادن هزینه به ما در حل مشکلمان کمک کند.

در این بین، دو نقش که معمولاً در زمینه سلامت روان اشتباه گرفته می شوند، روانشناسان و روانکاوان هستند. در حالی که هر دو برای کمک به افراد در جهت یابی چالش های عاطفی و روانی خود کمک می کنند، اما از رویکردها، تکنیک ها و آموزش های متمایزی استفاده می کنند. در این مقاله، تلاش می کنیم تفاوت‌های بین روان‌شناس و روانکاو را بررسی می‌کنیم تا کمک‌های منحصربه‌فرد آن‌ها در سلامت و رفاه روانی را روشن کنیم.

 

روانشناس: دیدگاهی جامع

روانشناسان متخصصان سلامت روان هستند که مدرک دانشگاهی در روانشناسی گرفته اند. آنها در طیف گسترده ای از تئوری های روانشناختی و تکنیک های درمانی آموزش دیده اند، که عمل آنها را همه کاره و سازگار با نیازهای مختلف مراجعه کننده می کند.

پیشینه تحصیلی: روانشناسان دارای پیشینه آموزشی متنوعی هستند که حوزه های مختلف روانشناسی مانند روانشناسی بالینی، مشاوره، مدرسه و روانشناسی صنعتی-سازمانی را در بر می گیرد. این دانش گسترده به آنها اجازه می دهد تا به طور مؤثر با افراد، زوج ها، خانواده ها و گروه ها در محیط های مختلف فردی یا جمعی کار کنند.

ارزیابی و تشخیص: روانشناسان واجد شرایط انجام ارزیابی های روانشناختی و ارزیابی های تشخیصی هستند. آنها از آزمون‌های استاندارد، مصاحبه‌ها و مشاهدات برای ارزیابی اختلالات سلامت روان، ویژگی‌های شخصیتی، عملکرد شناختی و بهزیستی عاطفی استفاده می‌کنند.

رویکردهای درمانی: روانشناسان از رویکردهای درمانی مبتنی بر شواهد، از جمله درمان شناختی-رفتاری (CBT)، درمان دیالکتیکی-رفتاری (DBT) و درمان بین فردی (IPT) استفاده می کنند. این درمان‌ها بر درک و اصلاح الگوهای فکری، رفتارها و احساسات برای پرداختن به مسائل مختلف روان‌شناختی تمرکز دارند.

مدت درمان: مدت زمان درمان با روانشناس بسته به نیاز و اهداف مراجعه کننده متفاوت است. بسته به پیچیدگی مسائل مورد بررسی، درمان می تواند نسبتا کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد.

مراجع محور: روانشناسان معمولاً رویکرد مراجع محور را اتخاذ می کنند و بر همکاری و مشارکت فعال بین درمانگر و مراجعه کننده تأکید می کنند. روانشناسان معمولا به لایه های عمقی و ریشه های مشکلات نمی پردازند و تمرکز آن ها بر حل مشکل فعلی و اهداف آتی مراجعه کننده است.

 

روانکاو: بینش عمیق

روانکاوان زیرگروهی از روانشناسان هستند که در علم مشاوره روانکاوی (رویکردی درمانی که توسط زیگموند فروید توسعه یافته است) تخصص دارند. مشاوره بر پایه روانکاوی عمیقاً در ضمیر ناخودآگاه کاوش می کند تا انگیزه های پنهان، درگیری ها و مسائل حل نشده ای را که ممکن است به پریشانی عاطفی یا مشکلات روانی فرد کمک کند، کشف کند.

زمینه تحصیلی: روانکاوان روانشناسانی هستند که علاوه بر آموزش های دانشگاهی، آموزش های تکمیلی را نیز در زمینه روانکاوی گذرانده اند. این آموزش ها معمولاً شامل یک فرآیند طولانی مدت و فشرده از تجزیه و تحلیل های شخصیتی، نظارت بر پروسه های درمان و مطالعه پرونده های مراجعه کنندگان با حفظ حریم شخصی آن ها در یک موسسه روانکاوی است. تبدیل شدن به یک روانکاو معتبر می تواند چندین سال فراتر از مدرک دکترا طول بکشد.

تأکید بر ناخودآگاه: مشاوره بر پایه روانکاوی تأکید زیادی بر ضمیر ناخودآگاه و تأثیر تجربیات اولیه دوران کودکی بر رفتار و احساسات بزرگسالان دارد. روانکاوان از تکنیک هایی مانند تداعی آزاد، تحلیل رویا و انتقال برای کشف جنبه های پنهان روان مشتری استفاده می کنند.

درمان طولانی مدت: درمان به شیوه مشاوره بر پایه روانکاوی اغلب طولانی مدت است و در طول ماه ها یا حتی سال ها ادامه می یابد. مدت زمان طولانی امکان کاوش عمیق در دنیای درونی مشتری و حل تدریجی تعارضات اساسی را فراهم می کند.

رابطه درمانی: رابطه درمانی در مشاوره روانکاوی منحصر به فرد است. مشخصه آن تمرکز قوی بر رابطه مراجعه کننده با درمانگر است، زیرا سلامت و پویایی انتقال احساسات و تجربیات پنهان مراجعه کننده نقش مهمی در روند درمانی دارد.

 

نتیجه گیری

به طور خلاصه، هم روانشناسان و هم روانکاوها در زمینه سلامت روان می توانند مراجعه کنندگان را برای حل مشکلاتشان راهنمایی کنند. در این میان، روانشناسان طیف متنوعی از درمان های مبتنی بر شواهد را ارائه می دهند و می توانند طیف گسترده ای از مسائل مربوط به سلامت روان را به طور موثر برطرف کنند. از سوی دیگر، روانکاوان شکل منحصر به فرد و شخصی سازی شده ای از درمان را ارائه می دهند که بر کاوش و بینش عمیق شخص بر خود تمرکز دارد و آن را به ویژه برای افرادی که به دنبال درک عمیق فرآیندهای ناخودآگاه و تجربیات اولیه زندگی خود هستند، مناسب می کند.

انتخاب بین روانشناس و روانکاو به نیازها و اهداف خاص شما بستگی دارد. بسیار مهم است که ماهیت نگرانی های خود، سطح مورد نظر خودکاوشی و زمان و تعهدی که مایل به سرمایه گذاری آن در روند درمان هستید را در نظر بگیرید. در نهایت، هر دو متخصص در کمک به افراد برای دستیابی به سلامت روانی و رشد شخصی بهتر، البته از طریق مسیرهای مختلف برای درک و درمان، تخصص دارند. مشاوره روانکاوی انلاین شما را قادر می سازد تا از هر نقطه ایران، با روانشناس و روانکاو مژده حیدری راه حل های کاربردی و شخصی سازی شده برای مشکلاتتان بیابید. همچنین مشاوره روانشناسی حضوری ایشان نیز فرصت بیان تجربیاتتان را در محیطی آرام و صمیمی فراهم می سازد.

پربحث‌ترین‌های سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع